13 הטיפים שתרצי להכיר להיריון בריא לך ולעובר

אם את מתכננת היריון בקרוב או כבר בהיריון אנו בטוחים שאת יודעת את הדברים הבסיסיים בשמירה על היריון בריא ותקין כגון לא לשתות אלכוהול, לא לעשן ואפילו כמה חשוב לאכול פירות וירקות וכדומה.

במאמר הבא ריכזנו עבורך טיפים נוספים חשובים במיוחד לשמירה על בריאות לך ולעובר שאת מגדלת בתוכך במשך 9 חודשים שלמים שכדאי שתכירי ותיישמי כמה שתוכלי…

1. דאגי לשתייה מרובה

מי השפיר מתחדשים בגופנו כל 3 שעות וחשוב לספק מים לתהליך זה. ההמלצה הרווחת היא 2 ליטר של מים בכל יום. עשי לעצמך הרגל שתיה קבוע בכל יום. הצטיידי בבקבוק מים כשאת נמצאת מחוץ לבית או למקום העבודה. זכרי התייבשות גורמת לצירים מוקדמים.

2. שמרי על אכילה מסודרת 

בתחילת ההיריון שינויים הורמונליים גורמים לך לצאת מאיזון תזונתי ובדרך כלל את תאכלי כל מה שיכול לעזור לך עם הבחילות ועם תחושות לא נעימות אחרות.

הקפדה על אכילה מסודרת מקלה על תחושת הבחילה. אל תגיעי למצב של קיבה ריקה כל שעה וחצי משהו קטן לפה כגון קרקר, תמר, שקדים וכדומה- העיקר להכניס משהו לפה. זה מצמצם את החשקים הגדולים יותר, מונע בחילות ושומר על רמת סוכר יציבה.

3. התעמלי!

פעילות גופנית הינה חשובה מאוד גם במהלך ההיריון היא משפרת את זרימת הדם, עוזרת לשלוט במשקל, מועילה למצב הרוח ומשפרת את השינה. הפעילויות המומלצות ביותר הן יוגה, שחיה, פילאטיס והליכה. לפני כל תחילת פעילות גופנית שהיא התייעצי תחילה עם רופא או בעל מקצוע כגון מאמן כושר, פיזיותרפיסט וכדומה.

4. תרגילי קגל , מכירה?

תרגילי קגל בשפה עממית הינם תרגילים שמחזקים את שרירי רצפת האגן.

המטרה מעבר למניעת בריחת שתן היא שמירה על צוואר הרחם ותעלת הלידה מתוחים.

השריר הינו השריר עמו את עוצרת את השתן התרגיל הראשון המומלץ הינו במצב של ישיבה כשאת רוכנת מעט קדימה או כשאת שוכבת על המיטה עם רגליים כפופות לא צמודות

יש לכווץ את השריר למשך 3 שניות 5 פעמים ברצף. מומלץ לחזור על תרגיל 3 פעמים ביום. תרגול נכון יקל עלייך בלידה וימנע בעיות עתידיות ברצפת האגן.

5. אל תתאמצי!

בזמן ההיריון עלייך להימנע מהרמת דברים כבדים כגון קניות מהסופר, חשיפה לכימיקלים ורעלים של חומרי ניקוי שונים, טיפוס על סולמות וכדומה.

כמו כן להימנע ממקורות של חיידקים כגון החלפת חול לחתולים או חיתוך בשר נא. במידה ולא ניתן להימנע לחלוטין יש להשתמש בכפפות ולרחוץ ידיים היטב עם סבון בסיום.

 6. נעליים נוחות …

בהיריון פעמים רבות הרגל גדלה או נוצרת בליטה ברגל מה שמצריך נעל חדשה במידה גדולה יותר. ואם כבר את מתחדשת בזוג נעליים חדשים עדיף שתרכשי

זוג שבו תוכלי להרגיש בנוח ויציבה. נעל לוחצת עלולה לגרום לאגירת מים ולבעיות נוספות.

7. מעקב אחר משקל בהיריון

נשים רבות טרודות מנושא עליה במשקל במהלך ההיריון, אך חשוב לדעת שעלייה במשקל הינה טבעית והכרחית להתפתחות תקינה של העובר. במידה ולא עולה האישה מספיק במשקל התינוק עלול להיוולד במשקל נמוך והדבר עלול לגרום לבעיות התפתחויות בעתיד. כמו כן עודף משקל גורם לאי נוחות פיזית במהלך ההיריון כגון כאבי גב, בצקות ונפיחות בוורידים. בנוסף עלולים להיגרם סיבוכים כגון יתר לחץ דם, סכרת ורעלת היריון. מידי חודש מומלץ לערוך מעקב משקל אצל רופא מטפל או אצל האחות.

8. טיפולי ספא

היריון זה זמן מצוין להתפנק במידה והחלטת לבחור בטיפולי ספא עלייך בשליש הראשון והשני של ההיריון  להימנע לחלוטין מסאונות ואמבטיות חמות למיניהן היות ולגוף לוקח כרבע שעה (ולפעמים פחות) להגיע לטמפרטורת גוף של 39 מעלות וטמפרטורה זו עלולה לגרום להתכווצויות ברחם. לגבי מריחת שמנים וכל דבר אחר יש להתייעץ תחילה עם רופא או עם איש מקצוע מתאים.

9. חשיפה לשמש

חשיפה לשמש אינה מומלצת ועבור נשים בהיריון האיסור גדול אפילו יותר בגלל שבהיריון העור יותר רגיש לאור השמש וחשיפה לשמש עלולה לגרום לפיגמנטציה בעור הפנים שמתבטאת בכתמים חומים בעיקר סביב העיניים ומעל השפה העליונה, שמתכהים ומתרבים בכל חשיפה נוספת לשמש. ההמלצה היא להימרח בקרם הגנה עם מקדם מעל  SPF30, לחבוש כובע רחב שוליים, להרכיב משקפי שמש ולהשתדל לא להסתובב לפרק זמן ארוך בשעות החמות של היום, רצוי לשמור את הטיולים וההסתובבויות לשעות הבוקר, אחר הצהרים או הערב בהם השמש לא חזקה כמו בשעות הצהריים. כמו כן עדיף להימנע במהלך ההיריון ממיטות שיזוף.

10. אכלי דגים

במחקר שנערך בשנת 2007 בקרב 12,000 ילדים, נמצא כי ילדים שאמהותיהם אכלו הרבה דגים במהלך ההיריון היו בעלי  IQגבוה יותר, יכולות מוטוריות גבוהות יותר ובעלי תקשורת טובה יותר לעומת ילדים שאמהותיהם לא אכלו דגים כלל. לדגים שומניים כגון טונה וסלמון יש אומגה 3 במינון גבוה וזהו חומר מזין וקריטי להתפתחות המוח של העובר. חשוב לשים לב לא לאכול מעל 12 מנות של דג בשבוע ולהשתדל לאכול דגים שלא מכילים כמות גבוהה של כספית היות וכספית במינון גבוה מאוד עלולה לפגוע בעובר ובאם כגון כריש, דג חרב, מקרל ועוד. יש האומרים כי אכילת אגוזים/שקדים סמוך לאכילת הדג מפחיתה את ספיגת הכספית לדם.

11. חומצה פולית

חומצה פולית הינה ויטמין חשוב מאוד שמסייע בבניית תאי הגוף וחיוני מאוד להתפתחות תקינה של מערכת העצבים המרכזית. ועל כן חשוב מאוד ליטול חומצה פולית כבר שאת מתחילה לתכנן היריון ובמהלך שלושת החודשים הראשונים של ההיריון לפחות. במידה ומתאפשר העדיפות היא במהלך כל ההיריון.

בשבועות הראשונים של ההיריון מתפתחים איברי גוף ביניהם הלב, המוח וחוט השדרה (תעלה עצבית), החומצה הפולית מפחיתה בצורה משמעותית מומים שעלולים להיגרם לעובר עוד בשלבים הללו. המומים שעלולים להיווצר מחוסר בחומצה פולית הינם מומים קשים כגון  נכות קשה, מחלות שונות ואפילו תמותה של עוברים ויילודים.

חוט השדרה של העובר מתפתח בשבועות 3-4 ועל כן חשוב ליטול את החומצה הפולית לפני שנכנסים להיריון בכדי שתהא בגוף כמות מספקת של חומצה פולית.

12. מה אסור לאכול

במהלך ההיריון קיים סיכון גבוה יותר לסבול מזיהומים שונים כולל זיהום ממזון. זיהומים בגופנו בזמן ההיריון עלולים לפגוע בהתפתחותו התקינה של העובר ועל כן חשוב להכיר, לדעת ולהימנע ככל האפשר. אז מי נכנס לרשימת האיסורים?? בשר נא כגון קרפצ'ו, דגים לא מבושלים או מבושלים למחצה כגון דג בסושי, ביצים לא מבושלות, נקניקים למיניהם, פטה כבד, מוצרי חלב לא מפוסטרים, נבטים לא מבושלים, סלטי חומוס קנויים, דגים שמכילים כספית ברמה גבוהה כגון כריש, דג חרב ועוד.

13. תהני מהתקופה הקסומה הזו

כאשר מצב רוחך טוב יותר, כשאת צוחקת, מאושרת ורגועה אין ספק שההיריון יעבור לך בצורה בריאה וטובה יותר!

עשי כל פעילות שגורמת לך להרגיש נינוחה, שלווה ושעושה לך טוב לגוף ולנפש זה יכול להיות טיול משפחתי, בילוי עם הבעל או עם חברות, הופעה טובה, שופינג מפנק, תספורת חדשה או כל דבר אחר שיגרום לך הנאה.

בשעה טובה ולידה קלה לכולן!!!